Stötta Classics vid University of Vermont

Vi postar följande å The Department of Classics, University of Vermont vägnar:

Dear Friends and Colleagues, We would be very grateful if you would sign our petition to reverse the 50% cut to Classics that the University of Vermont (UVM) has suffered in the last three years through an austerity regime of unreplaced retirements and rolling lecturer terminations. UVM is now undergoing an administrative change—influenced in part by campus-wide protests to humanities cutbacks—and we hope to prevail upon the incoming president (Suresh Garimella, currently Provost at Purdue) to restore us to the 2015 staffing level that was already deemed minimal by our external program review that same year (conducted by Jeffery Henderson and Richard Thomas). For more specifics, please see the SCS blog: https://classicalstudies.org/scs-blog/university-vermont-classics-department/blog-fighting-future-classics-university-vermont. The petition is here: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wN1GdE5nKzbTeney7Kp3nZCYkFkblKeur8tu-bHFgig/edit#gid=0

Annonser

Årets Athenstipendiater är utsedda!

Pressmeddelande 2019-03-04

Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänners och Svenska Klassikerförbundets elevstipendier 2019

har tilldelats Tiffany Svensson, elev vid gymnasiet Västerhöjd Skövde, och Stephanie Strand, elev vid Kungsholmens gymnasium i Stockholm.

Stipendiet innefattar resa t.o.r. Sverige – Grekland och en veckas vistelse i Athen i samarbete med Svenska Atheninstitutet, som för stipendiaternas räkning anordnar studiebesök och utflykter till arkeologiskt kända landmärken i Grekland.

För styrelsen för Svenska Klassikerförbundet, Björn Börjeson
ordförande ( bjorn.borjeson52[at]gmail.com )

Kontaktpersoner:
Teresa Ciaccio Linderoth, latinlärare vid gymnasiet Västerhöjd Skövde;

teresa.linderoth[at]skovde.se

Eva Schough Tarandi, latinlärare vid Kungsholmens gymnasium i Stockholm;

eva.tarandi[at]gmail.com

Ett stort grattis önskar vi från förbundet!

RESESTIPENDIUM FÖR UNGDOMAR

Idag tipsar vi om att Romvännerna utlyser ett resestipendium à 10 000 kronor. Stipendiet kan sökas av antingen gymnasist som vill förkovra sig i ämnesområden med anknytning till Italien, i första hand Rom och romersk kultur, eller av universitetsstuderande inom ämnen knutna till Institutets verksamhetsområden.

Resestipendiet avser att täcka kostnaderna för resan till Italien. Inkvartering kan i mån om plats ordnas på Svenska Institutet i Rom. I ansökan anges resans ändamål och kostnader.

Stipendiet bör utnyttjas inom ett år efter utdelandet och stipendiaten ska lämna in rapport med rätt för vänföreningen att publicera dem i Romhorisont.

Stefano Fogelberg Rota (stefano.fogelberg.rota[at]umu.se) kan kontaktas för information om stipendierna.

Ansökningar till stipendier  inges till e-postadressen: info[at]rominstituts-vanner.se

Förutom den digitala versionen skickas även en skriftlig version av ansökan till följande adress: Föreningen Svenska Rominstitutets Vänner Skeppargatan 8, 3 tr, 114 52 Stockholm senast den sista februari 2019 (poststämpelns datum gäller).

OBS! Bara den ansökan som inkommit i två versioner – en digital och en skriftlig – kommer att beaktas.

Utlysnings av förbundets Athen-stipendier

Härmed ledigförklarar Svenska Klassikerförbundet två stipendier för resa till och vistelse i Athen med omnejd. Stipendierna bekostas av Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänner och Staffan Edmars fond.

Sökanden till stipendierna ska gå i årskurs 3 och visa goda studieresultat i latin och/eller grekiska. (Stipendierna kan alltså sökas inte bara av ”helklassiker” utan också av elever som studerar enbart latin eller enbart grekiska!)

Tidpunkten för resan är ca 5 – 12 maj 2019.

Stipendierna täcker kostnaderna för resan Arlanda-Athen t o r, inkvartering i Athen samt utflykter. Värdar för stipendiaterna är Svenska Atheninstitutets personal.

Ansökan skall innehålla uppgifter om den sökandes namn, adress, telefonnummer, e-postadress och gymnasiebetyg, samt en kort motivering av läraren varför han/hon finner den sökande vara en lämplig kandidat (med angivande av betyg, enskilt arbete o dyl ). Den sökande eleven ska också bifoga en kort beskrivning av sig och sina intressen samt motivera varför han/hon vill ha stipendiet.

Endast en elev per skola är med i uttagningen. Om flera elever från samma skola anmäler sig som sökande, bör läraren ange vilken av eleverna han/hon tycker bör få stipendiet.

Ansökan ska ha inkommit senast 28 februari 2019 på endera av nedanstående adresser. (Det går alltså även bra att e-posta skannade dokument!)

cajsa.sjoberg[at]klass.lu.se

Svenska Klassikerförbundet

c/o Cajsa Sjöberg

Basungränden 3B

224 68 LUND

De som erhåller stipendierna kommer att få besked om detta senast 3 mars.

Bologna University Greek and Latin Summer School (24th June – 12th July 2019)

Se här, en fin inbjudan från Bologna:

The University of Bologna invites applications for its intensive Greek and Latin Summer School (2019). The school offers classes in Greek and Latin at two different levels (beginners and intermediate). It is possible to combine two classes (one in Latin and one in Greek) at a special rate. The courses will take place in Bologna, in the Department of Classics and Italian studies, from 24th June to 12th July 2019 and are open to students (undergraduate and post-graduate) and non-students alike. Participants must be aged 18 or over.

As usual, the teaching will be focused mainly on the linguistic aspects and the syntax of Greek and Latin; additional classes will touch on moments of classical literature, ancient history and history of art, supplemented by visits to museums and archaeological sites (in Bologna and Rome). All teaching and social activities will be in English.

For further information and to download the application form, please visit:  http://www.ficlit.unibo.it/it/dipartimento/summer-school

Contact email:  diri_school.latin@unibo.it

Utlysning av Euroclassicas sommarkurser

Klassikerförbundet är som bekant medlem av Euroclassica och våra medlemmar får därmed chans att ta del av deras fina kursutbud. Nu har utlysningen av deras två sommarkurser, Academia Saguntina respektive Academia Homerica kommit:

2019_ANNOUNCEMENT_OF_THE_22nd_ACADEMIA_HOMERICA’

2019 ACADEMIA SAGUNTINA

Förutom sommarkurserna kommer här information och inbjudan till Euroclassicas lärarfortbildning och generalförsamling den 29/8- 1/9:

Booking Formular

Poster 1 (1)