Utlysnings av förbundets Athen-stipendier

Härmed ledigförklarar Svenska Klassikerförbundet två stipendier för resa till och vistelse i Athen med omnejd. Stipendierna bekostas av Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänner och Staffan Edmars fond.

Sökanden till stipendierna ska gå i årskurs 3 och visa goda studieresultat i latin och/eller grekiska. (Stipendierna kan alltså sökas inte bara av ”helklassiker” utan också av elever som studerar enbart latin eller enbart grekiska!)

Tidpunkten för resan är ca 5 – 12 maj 2019.

Stipendierna täcker kostnaderna för resan Arlanda-Athen t o r, inkvartering i Athen samt utflykter. Värdar för stipendiaterna är Svenska Atheninstitutets personal.

Ansökan skall innehålla uppgifter om den sökandes namn, adress, telefonnummer, e-postadress och gymnasiebetyg, samt en kort motivering av läraren varför han/hon finner den sökande vara en lämplig kandidat (med angivande av betyg, enskilt arbete o dyl ). Den sökande eleven ska också bifoga en kort beskrivning av sig och sina intressen samt motivera varför han/hon vill ha stipendiet.

Endast en elev per skola är med i uttagningen. Om flera elever från samma skola anmäler sig som sökande, bör läraren ange vilken av eleverna han/hon tycker bör få stipendiet.

Ansökan ska ha inkommit senast 28 februari 2019 på endera av nedanstående adresser. (Det går alltså även bra att e-posta skannade dokument!)

cajsa.sjoberg[at]klass.lu.se

Svenska Klassikerförbundet

c/o Cajsa Sjöberg

Basungränden 3B

224 68 LUND

De som erhåller stipendierna kommer att få besked om detta senast 3 mars.

Annonser

Bologna University Greek and Latin Summer School (24th June – 12th July 2019)

Se här, en fin inbjudan från Bologna:

The University of Bologna invites applications for its intensive Greek and Latin Summer School (2019). The school offers classes in Greek and Latin at two different levels (beginners and intermediate). It is possible to combine two classes (one in Latin and one in Greek) at a special rate. The courses will take place in Bologna, in the Department of Classics and Italian studies, from 24th June to 12th July 2019 and are open to students (undergraduate and post-graduate) and non-students alike. Participants must be aged 18 or over.

As usual, the teaching will be focused mainly on the linguistic aspects and the syntax of Greek and Latin; additional classes will touch on moments of classical literature, ancient history and history of art, supplemented by visits to museums and archaeological sites (in Bologna and Rome). All teaching and social activities will be in English.

For further information and to download the application form, please visit:  http://www.ficlit.unibo.it/it/dipartimento/summer-school

Contact email:  diri_school.latin@unibo.it

Utlysning av Euroclassicas sommarkurser

Klassikerförbundet är som bekant medlem av Euroclassica och våra medlemmar får därmed chans att ta del av deras fina kursutbud. Nu har utlysningen av deras två sommarkurser, Academia Saguntina respektive Academia Homerica kommit:

2019_ANNOUNCEMENT_OF_THE_22nd_ACADEMIA_HOMERICA’

2019 ACADEMIA SAGUNTINA

Förutom sommarkurserna kommer här information och inbjudan till Euroclassicas lärarfortbildning och generalförsamling den 29/8- 1/9:

Booking Formular

Poster 1 (1)

Second message FR

Second message

Pugio Bruti – en deckare på enkelt latin

Daniel Pettersson och Amelie Rosengren har givit ut en deckare på enkelt, men klassiskt, latin. Boken innehåller förutom en fängslande berättelse 350 unika ord och en ordlista, så den passar perfekt för elever, nybörjarstudenter eller den som vill lära sig latin på egen hand. Som grädde på moset finns den dessutom tillgänglig som ljudbok!

Mer information om boken hittar du här.

Varmt välkomna till förbundets årsmöte!

Fredagen 1 februari 2019 äger förbundets fortbildningsdag rum, följt av årsmöte och supé. Vid årsmötet kommer FD Axel Hörstedt att föreläsa om tidigmoderna gymnasiedisputationer: en försvunnen undervisningsmetod. Missa inte! För program och information om anmälan se inbjudan. Information finns också i det rykande färska numret av Classica!

En riktigt god jul och ett gott nytt år önskar styrelsen för SKF!