UTLYSNING AV ATHENSTIPENDIER 2020

Härmed ledigförklarar Svenska Klassikerförbundet två stipendier för resa till och vistelse i Athen med omnejd. Stipendierna bekostas av Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänner och Staffan Edmars fond.

Sökanden till stipendierna ska gå i årskurs 3 och visa goda studieresultat i latin och/eller grekiska. (Stipendierna kan alltså sökas inte bara av ”helklassiker” utan också av elever som studerar enbart latin eller enbart grekiska!)

Tidpunkten för resan är ca 26 april – 3 maj 2020.

Stipendierna täcker kostnaderna för resan Arlanda-Athen t o r, inkvartering i Athen samt utflykter. Värdar för stipendiaterna är Svenska Atheninstitutets personal.

Ansökan skall innehålla uppgifter om den sökandes namn, adress, telefonnummer, e-postadress och gymnasiebetyg, samt en kort motivering av läraren varför han/hon finner den sökande vara en lämplig kandidat (med angivande av betyg, enskilt arbete o dyl ). Den sökande eleven ska också bifoga en kort beskrivning av sig och sina intressen samt motivera varför han/hon vill ha stipendiet.

Endast en elev per skola är med i uttagningen. Om flera elever från samma skola anmäler sig som sökande, bör läraren ange vilken av eleverna han/hon tycker bör få stipendiet.

Ansökan ska ha inkommit senast 21 januari 2020 på endera av nedanstående adresser. (Det går alltså även bra att e-posta skannade dokument!)

cajsa.sjoberg[at]klass.lu.se

Svenska Klassikerförbundet

c/o Cajsa Sjöberg

Basungränden 3B

224 68 LUND

De som erhåller stipendierna kommer att få besked om detta senast 24 januari.

Utlysning av lärarstipendium

Svenska Klassikerförbundet utlyser 4 st stipendier för gymnasielärare i klassiska språk för deltagande i fortbildningskurs vid Svenska institutet i Aten sommaren 2020. Kursen äger rum under perioden 14-21 juni 2020, och deltagarna bör vara på plats i Aten dagen före kursstart. Stipendiet täcker deltagandet i kursen, logi på Svenska institutet samt transporter vid exkursionerna. Deltagarna står själva för resa till och från Aten samt för mat- och övriga personliga kostnader under kursen.

Kursansvarig är institutets direktör Jenny Wallensten. Efter kursen utfärdas ett intyg om deltagande.

Behöriga att söka till kursen är i första hand lärare som undervisar i klassiska språk på gymnasiet, i andra hand lärare som är behöriga i ämnena men inte har undervisning innevarande år, i tredje hand lärare i ämne för vilket kursen kan vara relevant (exempelvis historia, filosofi).

Svenska Klassikerförbundet utser stipendiaterna och ansökningen skall innehålla kortfattad cv med uppgifter om ämnesbehörighet, lärarutbildning, nuvarande anställning samt i vilka ämnen den sökande f n undervisar. Av ansökan ska också framgå om sökande tidigare deltagit i fortbildning vid Aten- eller Rominstitutet. Ansökan ställs till vice ordf. i klassikerförbundet Gunhild Vidén, adress gunhild.viden[at]gmail.com,  och skall vara inkommen senast 15 februari. Besked om vilka som tilldelats stipendium lämnas per mail i slutet av mars.

Tidigare deltagare i fortbildningskurserna kan vittna om att institutens kurser håller mycket hög klass och att detta är ett unikt tillfälle att förbättra sina kunskaper om antikens Grekland och samtidigt få en inblick i dagens Grekland. Hjärtligt välkomna med era ansökningar!

Styrelsen för Svenska Klassikerförbundet

Latin – alla tiders språk – nu med digitala övningar

Namnlös

Staffan Edmars Latin – alla tiders språk! Introduktion för nyfikna har fått en ny utformning som erbjuder lärare och studerande både ett tryckt och ett digitalt alternativ.

ÖVNINGAR: Till  kursen  har nu  fogats  digitala  övningsuppgifter (svar 1 X 2). I ett övningsavsnitt ligger alla uppgifter till de tre etapperna samlade. Även på startsidan till varje etapp ligger de övningar som hör till just denna. Uppgifterna är i första hand avsedda att befästa och testa nybörjarens egna kunskaper.  De ska alltså  inte  sändas in eller  rättas av någon lärare utan rättas av programmet. Det betyder också att nybörjaren kan göra dem hur många gånger som helst. Notera att det alltid går att få fram de rätta svaren genom att klicka ’Jag ger upp! Visa mig det rätta svaret!’

GRAMMATIK:  I grammatikavsnittet ligger ett antal grammatiska översikter samlade. Dessutom ligger dessa i högermarginalen till varje etapp i form av popup-fönster, som kan kallas fram varhelst nybörjaren befinner sig i sitt studium.

Samma kurs finns i bokform  och kan beställas från Adlibris eller Bokus.  De båda kurserna är identiska i fråga om disposition av ämnesstoffet. De som föredrar bok för sina studier har därför möjlighet att etapp för etapp utan kostnad ansluta till onlinekursens 180 frågor och svar.

Du når Introduktion för nyfikna här och övningarna här.