Stipendier uppmärksammas!

Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänners och Svenska Klassikerförbundets elevstipendier har den senaste veckan uppmärksammats i flera medier, bland annat av SVT. Andra medier som rapporterat om stipendierna är bland annat Sveriges Radio, Gefle Dagblad, Nya Kristinehamns-Posten och Sydnärkenytt. Klicka på länken för att se Molly från Örebro som fick stipendium för sina latinstudier.

Lunds universitet ger sommarkurs!

Lunds universitet ger en ny sommarkurs i år: ”Antiken och idag: En fördjupning i de antika kulturerna och deras relevans idag”. Kursen vänder sig främst till ämneslärare och lärarstudenter inom t.ex. historia, filosofi och klassiska språk men är även öppen för den som vill lära sig mer om den antika världen och hur denna påverkar oss än idag. För mer information, tryck på länken!

Årets elevstipendier till Athen

Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänners och Svenska Klassikerförbundets elevstipendier 2022 har tilldelats

Ivar Jernberg, elev vid Vasaskolan i GÄVLE

Molly Seidlitz, elev vid Alléskolan i HALLSBERG

Felix Sjögren, elev vid Södra Latins gymnasium i STOCKHOLM

Fay Frängqvist, elev vid Brogårdsgymnasiet i KRISTINEHAMN

Stipendiet innefattar resa t.o.r. Sverige – Grekland och en veckas vistelse i Athen i samarbete med Svenska Atheninstitutet som för stipendiaternas räkning anordnar studiebesök och utflykter till arkeologiskt kända landmärken i Grekland.

Ladda ner dokumentet här!