Nyutgivet

Pugio Bruti – en deckare på enkelt latin

Daniel Pettersson och Amelie Rosengren har givit ut en deckare på enkelt, men klassiskt, latin. Boken innehåller förutom en fängslande berättelse 350 unika ord och en ordlista, så den passar perfekt för elever, nybörjarstudenter eller den som vill lära sig latin på egen hand. Som grädde på moset finns den dessutom tillgänglig som ljudbok!

Mer information om boken hittar du här.

Ahlberg-Lundqvist-Sörboms latinsk-svenska ordbok i nyutgivning!

Ahlberg-Lundqvist-Sörboms latinsk-svenska ordbok är en klassiker och ettsjälvklart hjälpmedel för alla som studerar latin eller på annat sätt kommer i kontakt med det latinska språket. En omständighet som dock inte har varit tillfredsställande är att faksimiltrycket i de återkommande tilltrycken blivitallt sämre; man har knappt kunnat urskilja bokstäverna i vissa partier. Tack vare latinisten och språkteknologen Johan Winge har förlaget kunnat rådabot på problemet. Han har skannat in och OCR-tolkat materialet, och denna digitalisering har gjort det möjligt att ge ordboken en ny och tydligare typografisk form. Dessutom har Johan Winge reviderat vokalkvantiteterna i uppslagsorden, gjort ett antal andra smärre rättelser, anpassat fonterna och expanderat förkortade uppslagsord till fullt utskrivna former. I övrigt är ordbokstexten från den tidigare upplagan oförändrad. Klassikerförbundet applåderar denna nyutgivning!

Missa inte Medusa – den enda populärvetenskapliga tidskriften på svenska om antiken.