Dicta et scripta – tävlingen avgjord!

Under vårterminen 2021 hölls runtom i Sverige en tävling i latinsk ordkunskap. Elever på landets gymnasieskolor fick svara på 96 latinrelaterade frågor med maxpoäng 100: från nybörjarböcker, citat, ett begravningsmonument, lite om månens geografiska namn, lite om färger, djur och geografiska positioner hos växter, samt utdrag ur originaltexter. Några elever utmärkte sig särskilt och fick pris och diplom.

Tävlingen erbjöds samtliga gymnasieelever som läser latin steg 1, 2 och 3. Vinnare, 2:a och 3:e plats utsågs i kategorin Latin 1 samt vinnare i Latin 2/3, enär endast en elev deltog i den kategorin.

I år ställde endast 21 elever upp från två gymnasieskolor, vilket är synd, men också förståeligt, med tanke på Covid-19. Vi hoppas på bättre deltagande nästa år.

Tävlingen producerades av Ingvar Nilsson, Gävle, och distribuerades till latinlärare runtom i Sverige samt till Svenska Klassikerförbundets regionombud och styrelse för vidarebefordran till landets gymnasieskolor och studieförbund.

Resultat, Kategori Latin 1, de tre bästa:
William Thunberg, Katedralskolan Uppsala – 57 poäng
Vilmer Hansson, Katedralskolan Uppsala – 56 poäng
Arvid Rosenberg, Katedralskolan Uppsala – 54 poäng

Resultat, Kategori Latin 2:
Ivar Jernberg, Vasaskolan Gävle – 57 poäng

Här finns både tävling och facit för er som själva vill testa!

WordPress.com-logga