Utlysning av lärarstipendium

Svenska Klassikerförbundet utlyser 4 st stipendier för gymnasielärare i klassiska språk för deltagande i fortbildningskurs vid Svenska institutet i Aten sommaren 2020. Kursen äger rum under perioden 14-21 juni 2020, och deltagarna bör vara på plats i Aten dagen före kursstart. Stipendiet täcker deltagandet i kursen, logi på Svenska institutet samt transporter vid exkursionerna. Deltagarna står själva för resa till och från Aten samt för mat- och övriga personliga kostnader under kursen.

Kursansvarig är institutets direktör Jenny Wallensten. Efter kursen utfärdas ett intyg om deltagande.

Behöriga att söka till kursen är i första hand lärare som undervisar i klassiska språk på gymnasiet, i andra hand lärare som är behöriga i ämnena men inte har undervisning innevarande år, i tredje hand lärare i ämne för vilket kursen kan vara relevant (exempelvis historia, filosofi).

Svenska Klassikerförbundet utser stipendiaterna och ansökningen skall innehålla kortfattad cv med uppgifter om ämnesbehörighet, lärarutbildning, nuvarande anställning samt i vilka ämnen den sökande f n undervisar. Av ansökan ska också framgå om sökande tidigare deltagit i fortbildning vid Aten- eller Rominstitutet. Ansökan ställs till vice ordf. i klassikerförbundet Gunhild Vidén, adress gunhild.viden[at]gmail.com,  och skall vara inkommen senast 15 februari. Besked om vilka som tilldelats stipendium lämnas per mail i slutet av mars.

Tidigare deltagare i fortbildningskurserna kan vittna om att institutens kurser håller mycket hög klass och att detta är ett unikt tillfälle att förbättra sina kunskaper om antikens Grekland och samtidigt få en inblick i dagens Grekland. Hjärtligt välkomna med era ansökningar!

Styrelsen för Svenska Klassikerförbundet