RESESTIPENDIUM FÖR UNGDOMAR

Idag tipsar vi om att Romvännerna utlyser ett resestipendium à 10 000 kronor. Stipendiet kan sökas av antingen gymnasist som vill förkovra sig i ämnesområden med anknytning till Italien, i första hand Rom och romersk kultur, eller av universitetsstuderande inom ämnen knutna till Institutets verksamhetsområden.

Resestipendiet avser att täcka kostnaderna för resan till Italien. Inkvartering kan i mån om plats ordnas på Svenska Institutet i Rom. I ansökan anges resans ändamål och kostnader.

Stipendiet bör utnyttjas inom ett år efter utdelandet och stipendiaten ska lämna in rapport med rätt för vänföreningen att publicera dem i Romhorisont.

Stefano Fogelberg Rota (stefano.fogelberg.rota[at]umu.se) kan kontaktas för information om stipendierna.

Ansökningar till stipendier  inges till e-postadressen: info[at]rominstituts-vanner.se

Förutom den digitala versionen skickas även en skriftlig version av ansökan till följande adress: Föreningen Svenska Rominstitutets Vänner Skeppargatan 8, 3 tr, 114 52 Stockholm senast den sista februari 2019 (poststämpelns datum gäller).

OBS! Bara den ansökan som inkommit i två versioner – en digital och en skriftlig – kommer att beaktas.

Annonser