Utlysnings av förbundets Athen-stipendier

Härmed ledigförklarar Svenska Klassikerförbundet två stipendier för resa till och vistelse i Athen med omnejd. Stipendierna bekostas av Föreningen Svenska Atheninstitutets Vänner och Staffan Edmars fond.

Sökanden till stipendierna ska gå i årskurs 3 och visa goda studieresultat i latin och/eller grekiska. (Stipendierna kan alltså sökas inte bara av ”helklassiker” utan också av elever som studerar enbart latin eller enbart grekiska!)

Tidpunkten för resan är ca 5 – 12 maj 2019.

Stipendierna täcker kostnaderna för resan Arlanda-Athen t o r, inkvartering i Athen samt utflykter. Värdar för stipendiaterna är Svenska Atheninstitutets personal.

Ansökan skall innehålla uppgifter om den sökandes namn, adress, telefonnummer, e-postadress och gymnasiebetyg, samt en kort motivering av läraren varför han/hon finner den sökande vara en lämplig kandidat (med angivande av betyg, enskilt arbete o dyl ). Den sökande eleven ska också bifoga en kort beskrivning av sig och sina intressen samt motivera varför han/hon vill ha stipendiet.

Endast en elev per skola är med i uttagningen. Om flera elever från samma skola anmäler sig som sökande, bör läraren ange vilken av eleverna han/hon tycker bör få stipendiet.

Ansökan ska ha inkommit senast 28 februari 2019 på endera av nedanstående adresser. (Det går alltså även bra att e-posta skannade dokument!)

cajsa.sjoberg[at]klass.lu.se

Svenska Klassikerförbundet

c/o Cajsa Sjöberg

Basungränden 3B

224 68 LUND

De som erhåller stipendierna kommer att få besked om detta senast 3 mars.

Annonser